Balladen om den kaxiga myran

Balladen om den kaxiga myran


Jag vill stämma upp
min lyra
fast det blott
är en gitarr.
Och berätta om en myra
som gick ut att leta barr.
Han gick ut i morgondiset
när han druckit sin choklad
och försvann i lingonriset
både mätt och nöjd och glad.
Både mätt och nöjd och glad.

Det var långan väg att vandra
det var långt till närmsta tall
Han försvann ifrån dom andra
men var glad i alla fall.
Femtio meter från stacken,
just när solnedgången kom.
Hitta han ett strå på backen
som han tyckte mycket om
som han tyckte mycket om.

För att lyfta fick han stånka,
han fick spänna varje lem.
Men så börja han att kånka
på det fina barret hem.
När han gått i fyra timmar
kom han till en ölbutelj.
Han såg allt som i en dimma,
bröstet hävde som en bälg.
Bröstet hävde som en bälg.

Den låg kvar sen förra lördan.
”Jag ska släcka törsten min”
Tänkte han och lade bördan
utanför och klättra in.
Han drack upp den sista droppen
som fanns kvar i den butelj.
Sedan slog han sig
för bröstet
och skrek ut:
”Jag är en älg”.
Och skrek ut: ”Jag är en älg”.

”Ej ett strå jag drar till kället
nej nu ska jag, ta mig fan
lämna skogen och istället vända upp och ner på stan”.
Men han kom ej många meter
förrn nå´t spärrade hans väg
En koloss där låg på stigen
och vår myra hejda sig.
Och vår myra hejda sig.

Den var hiskelig att skåda,
den var stor och den var grå.
Men vår myra skrek:
”Anåda! Om du hindrar mig att gå”.
Han flög ilsket på kolossen
som låg utsträckt i hans väg.
Men vår myra kom ej loss sen,
han satt fast som i en deg.
Han satt fast som i en deg.


Sorgligt slutar denna visa,
för han kämpade och slog.
Vi hans tapperhet fick prisa
tills han svalt ihjäl och dog.
Undvik alkoholens yra,
du blir trött men kroppen loj
Och om du är född till myra:
Brottas aldrig med ett toy.
Brottas aldrig med ett toy

__________________________________________________________
Den här sången sjung vi igår!!!!


http://www.youtube.com/watch?v=Wr8xGaYa90g

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0